Selbhorn (2655 m n.m., Berchtesgadenské Alpy)

47.44686N, 12.96316E 410 m 5,4 km Mapy.cz
Registruj se a zapiš výstup

Počasí Selbhorn

O vrcholu Selbhorn

Rakousko Rakousko

Vrchol Selbhorn zde přidal Milan "Hojší" Průžek.

Selbhorn je s nadmořskou výškou 2 655 m (AA) nejvyšší horou Steinernes Meer, podoblasti Berchtesgadenských Alp. Nachází se v rakouské spolkové zemi Salcbursko, v blízkosti hranic s Německem.

Dlouhý, fyzicky náročný horský a ferratový výlet na nejvyšší vrchol Steinernes Meer s převýšením pkolem 2000m. Ferrata obtížnosti C-D a celkové scénérie dělají z tohoto výletu skvělý horolezecký okruh.
Ferrata vede podél 400 metrů vysoké jihozápadní stěny tvarované hory, ke které se dostanete pouze po dlouhé procházce. Via ferrata je z velké části totožná se starým Herzogsteigem, obtížné průchody byly dříve zajištěny ocelovým lanem a konzolami. Obrovská krasová krajina, ale i nedotčená, velmi osamělá příroda (v horní části výstupu není ani chata, ani přístřešek) charakterizují tuto skvělou ferratovou túru.

VÝSTUP:
Sledujte ukazatele na Lechneralm. Nechoďte přímo k horské chatě, ale po alpské silnici pod budovou kolem dobytčí brány zpět k loveckému zámečku. Pokračujte zde k rozcestníku Braggstein. Přes borovicemi porostlý hřeben pokračuje na rozcestí, kde odbočíte doleva a vystoupáte pod jižní hřeben Selbhornu. Odbočka na ferratu je označena kamenným mužem. Pokud se zde vydáte po stopách, dojdete na travnatou terasu s lavičkou a dojdete ke vstupu do ferraty.

PP(900) - Braggstein - Einstieg (2250) : 2,5 - 3,5 hod.
Einstieg - Selbhorn-Südgipfel (2643): ca. 2 hod. (400 Hm)
Südgipfel - Nordgipfel (2654): ca. 15 Min

Celkový čas výstupu: 4,5 - 6 hod.

SESTUP:
Přes suť a desky sestupujeme do vrcholového sedla. Krátký skalní schůdek (B) je vylezen nahoru zajištěný lanem, pak opět chodící terén. Již kousek v západním úbočí hlavního vrcholu odbočujeme ze sestupové cesty vpravo a stoupáme přes krátké bloky ke krásnému vrcholovému kříži hlavního vrcholu (2655 m) nahoru. Zpátky dolů na sestupovou dráhu. Dlouhý, balvany pokrytý pás skály v západní stěně severního vrcholu vede částečně dolů po krasovém povrchu Steinernes Meer po ocelovém laně. Přes přilnavé talíře vozíků a balvany jde do Luegscharte. Zde jsou rozděleny možné sestupové cesty:

Oficiální doporučení pro sestup vede vpravo kolem Mandlköpfe v typickém vysokém krasu s malým protistoupáním na Buchauerscharte. Strmá, ale snadná turistická stezka vede kolem Freithofalmu a pod ním po vozové stezce se zkratkami dolů do Krallerwinklu. Návštěva Kasereggkapelle stojí za to.

Poněkud náročnější varianta vede z Luegscharte v suťovém kotli a suťovými svahy pod západním stěnou Selbhornu poněkud pracně a vystavené až ke vstupu do via ferrat. Nyní po výstupu zpět na Braggstein a dolů k rustikálnímu Lechneralmu, který vás zve k zastavení.

Selbhorn-Nordgipfel - Luegscharte (2448): Ca. 0,5-1 hod.
Luegscharte - Buchauer Scharte (2270): 0,5 - 1 hod.
Buchauer Scharte - Freithofalm (1555) - PP: Ca. 2 - 2,5 hod.

Celkový čas sestpu: 3 - 4 hod.

Celková doba přibližně 7,5 - 10 hod.
Na začátku léta mohou být nutné mačky a cepíny.

Via ferrata je doporučena pouze pro zkušené, jisté a vytrvalé ferratové turisty.
Stoupá pouze za stabilního počasí, brzkého odjezdu a s dostatečnými zásobami pití.
Sestup přes Luegscharte vede strmým, skalnatým terénem proloženým sutí. Pokud si nejste jisti, měli byste určitě sestoupit přes Buchauerscharte.
Pod Luegscharte je sníh ve strmém karu často až do začátku léta. Pokud se již během výstupu setkáte se starým sněhem a cestujete bez cepínů a maček, měli byste se raději vrátit zpět.

Selbhorn, po drátech až nad mraky
DO RAKOUSKA NA FERRATY II. - SELBHORN-KLETTERSTEIG-HERZOGSTEIG C/D A KÖNIGSJODLER D

Chata/ubytování

Na vrcholu se nenachází chata.

S kočárkem

Vrchol není přístupný pro kočárky.

Výhledy

Z vrcholu jsou výhledy.

Lanovka

Na vrchol nevede lanovka.

Vybavení

V případě sněhu mačka a cepíny ... a to i v brzkém létě

Přístupnost

Vrchol je volně přístupný.

Nejbližší vrcholy: Schönfeldspitze (2653 m,  2,3 km)